تصویر وبلاگ
قرآن مجید سوره انشقاق آیه 6:
یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَی رَبِّکَ کَدْحَاً فَمُلاَقِیهِ
ای انسان بدرستی که تودر راه پروردگارت تلاش می کنی و بالاخره او را دیدار خواهی کرد
حضرت رسول اکرم(ص) ضمن تشریح صفات افراد با ایمان این خصوصیات را از مزایای آن میشمارند:
«لَایحِیفُ عَلَی مَنْ یبْغِضُ، وَلَا یأْثَمُ فِی مَنْ یحِبُّ، لایَجُور و لایَتَعَدّی، لَا یقْبَلُ الْبَاطِلَ مِنْ صَدِیقِهِ وَ لَا یرُدُّ الْحَقَّ مِنْ عَدُوِّهِ»[1]
از مزایای برجسته شخص باایمان، این است که به سبب خصومت با کسی، از مسیر عدالت منحرف نمیشود و راه ستمگری را در پیش نمیگیرد و به اتکای روابط دوستانه با دیگری، خود را به گناه آلوده نمیسازد؛ او فردی متجاوز و ستمگر نیست؛ به سخنان باطل دوست، ترتیب اثر نمیدهد؛ دشمن را تنها به علت خصومت، از حق مشروع خود محروم نمیسازد».
با این که دو سرمایه گران بهای عقل و وجدان در اختیار انسان قرار گرفته است، ولی او در استفاده و بهرهبرداری از آنها کاملاً آزاد است؛ ولی این که آدمی قسمتی از تمایلات طبیعی خویش را مقهور کند و بخشی از وجودش - یعنی طبیعتش- مغلوب جزء دیگر از آن یعنی عقل و وجدان اخلاقی گردد، غایت آزادی است.
ما هرچه داریم از ائمه معصومینD داریم.
امام خمینی(ره)
ملت افغانستان حق زیادی در اشاعه فرهنگ اسلامی دارد.
مقام معظم رهبری مدظله العالی 11/7/1368
- ۹۴/۰۶/۰۴
درود و سلام بر مردم شجاع جاغوری، بعد از مردم بهسود، فریاد می کشد چه در کابل و جاهای دیگر در حضور خبرنگاران. حکومت کرزی و اشرفغنی خبیث را در جهان زیر سوال برده است البته که مردم جاغوری، متوجه باشد، که یک عده آدم های فرصت طلب، از این فریاد گفتن استفاده می کند. شما مردم مومن و دلسوخته ولایت غزنی دیده و خبر دارید که در حدود ده سال دهها نفر از مردم هزاره پای پریکه قیاغ غزنی گم شده، مظلومانه به شهادت رسیده است، موترهایشان گم می شد . سال 1394 یک مشکل شخصی که پیش آمده در یخشی خوات یک نفر کشته شده و یکی هم زخمی، نفرهای مخالف از ترس رفته به وردک. چون کشته شده ها از جمع فامیلای ضابط اکبر بود ضابط اکبر مجبور شد به نام جبهه بر علیه کوچی کمک مالی جمع کرد، زیادتر شایعهشان این بود که کمک نظامی از جاغوری،آمده خوات چند تا گوسفند کوچی را که از ناور گرفته به نام مردم جاغوری برای مردم جاغوری دردسر درست شد. تابستان 1394 پشتون ها مردم هزاره را از پای پرکه راه جاده قرهباغ می گرفت و می برد ولی باز هم آفرین به مردم جاغوری که فریاد می کشند، وای از پای پرکه که کسی خبر ندارد چه جوانانی مظلومانی به شهادت رسید و موترها با بار خود به غارت برده شد. ضابط اکبر در این اواخر پنجاه نفر نظامی کمک فرستاده برای مردم جاغوری این ماستمالی از خاطر این است که دوره سوم انتخابات پارلمان رسیده، می خواهد که رأی بیاورد بعدا روزی بیست نفر گم شود بیخیال خواهد بود مثل پای پرکه.
به حیث نمونه میگویم: سال 1387 جوانان هزاره از سراسر افغانستان آماده جنگ بود، در بهسود بر علیه کوچی اما اعتصاب آقای محقق مثل قرص آرامبخش شد که مردم هزاره آرام و بیخود ماند تا حالا مردم هزاره از جنایات کوچی در بهسود سوال نمی کند، مردم از این اعتصاب کیف کرد و می گفت که آقای محقق اعتصاب کرده است.
اما از خانه های سوخته و زراعت های تلف شده و آدم های مظلومانه جلوی خانههای خود و داخل زمینهای زراعت کشته شود فراموش می شود این اعتصاب احمقانه محقق به نفع کوچیها تمام شد قبلا که محقق در جنگ داخلی سمت شمال افغانستان صد ها نفر از جوانان شیعه را به نام حرکتی دم در خانهشان میکشت، بعدا به نام رهبر مردم شیعه به کابل که هیچ کدام فعالیت علمی را بلد نبود سال 1381 سخنرانی می کرد، کابل مشرقی و جنوبی افغانستان می گفت ظاهر شاه بابای ملت می باشد ، سه هزار جوان شیعه در جنگ داخلی سمت شمال کشته شدند، آثار ثمر جنگ آقای محقق این بود که ظاهرشاه بابای ملت باشد، همراه حامد کرزی معامله می کرد که دو تا وزارت برای حزب من بدهید، من به کوچی و طالبان کاری ندارم، برای آرامش مردم، و فریب دادن ماشین خود را منفجر می کرد، ضابط اکبر مین ساعتی منفجر می داد دست خود را به دیوار می مالید، باز هم می گوید محقق من چهل تا فرزند و نوه دارم، این از نتیجه مقاومت بود در افغانستان.
آقای محقق جبهه نجات بخش نداشتید در برابر شوروی یا طالبان چه در مزار شریف و چه بامیان، سیدی شما را نگاه کردم شب با چراغ الکین در کوه های درهصوف بودید این کار را همه روز چوپان ها انجام می دهند از این کوه به آن کوه می رود. اگر تحولات آمریکا و طالبان نبود شما چکار می کردید؟
قرآن مجید می فرماید: «قَالَ یَا قَوْمِ أَرَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَرَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلا الإصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ»(سوره هود آیه 88)
گفت: «ای قوم! به من بگویید، هرگاه من دلهاست آشکاری از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبی به من داده باشد، (آیا میبرند! بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!» من هرگز نمیخواهد چیزی که شما را از آن باز میخواندید؟! خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح - تا آنرا که توانایی دارم- نمیخواهم و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکل کردم; و به سویشان او بازمیگردم!
اصلاح
نظر من این است که مردم بهسود و جاغوری که فعلا در خط مقدم میباشد و دراین فکر تمام هزارهجات باید باشد، نماینده مردمی بدون وابسته از دولت و گروهها داشته باشد در یک شورای تصمیمگیری نماینده های احزاب افراد های نظامیشان را و نمایندههای پارلمان هم نباشد چرا که آنها گروهی هستند در جاغوری و بهسود راه ندهید که این ها در طول 35 سال دلالان جنایت می باشد. که در حق مردم هزاره معامله کردند.
دولت یک وزارت برایشان بدهد می گوید بهتر است در برابر رغیب با دیگر مردم کاری ندارد که هرکجا می رود برود.
قرآن مجید می فرماید« وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ (٢٥)» و از فتنهانگیزی بپرهیزید که تنها) به ستمی شما نمیرسد. (بلکه همواره) را فرا خواهد گرفت را که دیگران سکینه اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد! (سوره انفال، آیه 25)
در حساب قدیم، گمراه آدم، آدم می باشد، قوماندان ها همین کار را می کند چند نفر را برای خود آدمکش درست می کند، باز هم دلال های سیاسی، تلاش دارد که از بین مردم آدم های خوب را با خود ببرد دلال باشد.
باز هم احزابها اگر میخواهد کمک کند کمک مالی کنند، سه حزب شیعه، حزب حرکت آیت الله محسنی، حزب وحدت جناب آقای اکبری و حزب وحدت جناب آقای خلیلی، هرکدامشان مردم را دوست دارند، هزارها میل کلاشینکوف، صدها میل راکت هاوان برای مردم شیعه کمک کند. خودشان در جلسه نباشند. دلیل براینکه نماینده گروهها با هم مشکل دارند، یکیشان آب بگوید دیگرشان تاب میگوید.
یک مسئله دیگر می باشد که از هر ولسوالی دو نماینده لایق و دلسوز داشته باشید، اگر یومیه باشد کرایهشان را از خود مردم بگیرند خانه پنجاه یا صد افغانی، البته این افراد سابقهشان معلوم باشد که وابسته به گروه یا حزب نباشد. افراد نظامی که می آید داوطلبانه امامزمانی باشد باز هم و وابسته به کدام گروه نباشد.
قرآن مجید فرموده «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ »
خداوند سرها هیچ قوم (و ملتی) را تغییر نمیدانیم؛ مگر آن،) آنان، آنکهذلیل را در خودشان است تغییر دهند! و هنگامی که خدا اراده سوار به قومی (بخاطر اعمال،) کند،هیچ چیز مانع آن نخواهد شد; و جز خدا، سرچشمه نخواهند داشت! (سوره رعد آیه 11)
به حیث نمونه می گویم هر ولایت از سه مرجع تقلید شش نفر باشد دو نفر به نمایندگی از آیت الله محقق کابلی، دو نفر هم از طرف آیت الله فیاض، و دو نفر نیز از طرف آیت الله موحدی نجفی. این نمایندههای مرجع تقلید، که شش نفر میباشند اول همیشه در بین خود اوضاع را دیده گفتگو کنند وبا توافق نظر در جلسه نمایندگان مردم شرکت کنند. اینها در جلسه مردمی اختلاف نظر نداشته باشند که مردم بازهم با مشکل گرفتار نشوند. این نمایندگان فقط نظارت داشته باشند. اگر نمایندگان مردم اختلاف نظر داشتند آنها را با هم هماهنگ کنند. ریسمان وحدت اسلامی دوران غیبت کبری همین مرجع تقلید به علماء بزرگ میباشد، قرآن مجید می فرماید: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا...» (همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید...) آل عمران 103
یا یک رهبر لایق جامع الشرایط باشدازنظر استدلال علمی و بینش سیاسی برخوردار باشد، بعدا اشتباه سیاسی سجده سهو ندارد، توان و فصاحت بیان داشته باشد، صد تا خبرنگار دورشان را بگیرد، باید جواب بگوید، یعنی گل سرسبد در جلسه علمای افغانستان از شیعه و سنی که افتخار خواهد بود برای مردم شیعه.
عالم نیتش آینده نگری است، منافع همه مردم را میخواهد، سیاست مدار هدفش احساسات است که احساسات مردم را به جوش بیارد و استفاده سیاسی چه شخصی و یا گروهی داشته باشد. اینجاست که در شرایط امروزی رهبر شیعه حتما باید مجتهد باشد.
قرآن مجید میفرماید: «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ...» (از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن...) سوره اسراء آیه 36)
تشکیلات بدون مجتهد همان وحدت درندگی حیوانی مثل چهل تا گرگ می مانند،تروریست تربیت می کند یا به عبارت دیگر به مثل گروه چهل دزد می باشد که سر گردنه کاروان را گرفته مال و اموال مردم را به غارت برده، باز هم وقت تقسیم در بین خود از عدالت و برادری گپ می زند،که باید برادروار تقسیم کنیم.
باز هم نماینده های مرجع تقلید اموال بیتالمال را هم نظارت داشته باشد، کمکی از مهاجرین افغانی که از خارج می رسد نماینده ها مردم تحویل بگیرد، اگر به نام موسسه از خارج می آید به کمک باید با اجازه مرجع تقلید باشد،که خدای نخواسته و زد و بند های سیاسی نداشته باشد. اگر دولتهای خارج کمک می کند باز هم باید با اجازه و نظارت مرجع تقلید باشد، دولت های خارج صد هزار کمک کند،پانصد هزار دستور خرابی می دهد، آن وقت می گوید با این بجنگ و با آن بجنگ،
نمایندگان مردم در جلسه نظرشان آزاد میباشد که بعداً رأی گیری خواهد شد.
قرآن مجید می فرماید: «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ ...» (افراد با ایمان، کارهای خود را با مشورت یکدیگر انجام می دهند....)
مردم منطقه، جنگ زده گرفتار خانواده می باشد. از کسب و کار مانده و به فکر مخارج خانه خود می باشد. کمک مالی و بسیج مردمی از تمام هزاره جات بیاید، نظام باید داوطلبانه باشد یا نوبتی، اگر اسلحه نداشت مهم نیست، دوران جهاد مردم با بوتل بنزین و صابون زیر چرخ تانک های شوروی می رفت و منفجر می کرد. در حدود 4000 نفر سر مرز جاغوری و بهسود باشد دولت و طالبان احساس خطر می کند مردم با تظاهرات جلوی دشمن را می گیرد، پشتون ها فورا نمی توانند که این همه آدم را بکشد، همیشه ارتباط با خبرنگارها داشته باشد،باید کمک مالی از هزاره جات از قبیل آرد و روغن و لحاف فرستاده شود، انبار مواد یا پخت و پز در سنگ ماشه جاغوری و هم سنگ شانده بهسودباشد.
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهراند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دیگر عضوها را نماند قرار
***
بیا تا مونس هم یار هم غمخوار هم باشیم
انیس جان هم، فرسوده و بیمار هم باشیم
شب آید شمع هم گردیم وبهر همدیگر سوزیم
شود چون روز دست و پای هم در کار هم باشیم
دوای هم شفای هم برای هم فدای هم
دل هم جان هم جانان هم دلدار هم باشیم
به جمعیت پناه آریم از بادِ پریشانی
اگر غفلت کند آهنگ ما هُشیار هم باشیم
قسمتی از متن کتاب گذری بر تاریخ افغانستان